mariaslive

Direktlänk till inlägg 12 februari 2010

pocherat kycklingbröst ,vitvinsås,julienne,&tournerad potatis

Av maria - 12 februari 2010 13:15

du behöver

2st k-bröst

6 potatisar

1dl vittvin(tänk på att vintt försinner när du lagar det)

1 dl buljong

2dl grädde

1 st morot

svamp?




gör så hära ?

sätt upp dit hår tvätta händerna! se till att du har allt frame och att det är rent och fint!!



vad orden betyder kommer längre nerd sen :)



1 tournera potatisen och blachera och kyl nerd.

2 skär grönskerna i Julienne och Blancehera och kyl nerd

3pochera kycklingen i vin och buljonen ca 5 min.lyft sen ut kycklingen och vra in dem i folie och förvara varmt

4Reducera buljongen till hälften.tillsätt grädden och lt koka ner till önskad konsistens(lago såsig) SMAKA AV ...

5 lägg nerd din kyckling i såsen och värm upp

6 saturtrna grönskerna





vad orden betyder


Tournera.= skära (tex potatis i sjämna sidor SÅ att de ser ut som en liten tunna ungefär


Julienne = fina strimlortex mortot,selleri, purjo osv.ca 5cm långa och 2mmtjocka


Blanchera lägg ner (tex) grönsaker i slat kokande vatten en kort stud så att det blir halv klara andra termer som betyder samma ska:förkoka ,förvälla,

pochera,sjuda,små koka,ca 95-97,gradder varmt på vattnet


reducera  koka ner förminska.du kokar t.ex bljong för att få en kraftigare smak och simmigare,kobsistens,



satutera  steka snabbt utan att få en färg(eller väldigtI lite ibland säger man sluga :)  hoppas att du fattar :)

7 lägg upp snyggt och fint på en bra talrik ät och njut



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 20 juni 2013 23:31


http://ask.fm/MariaEftichiaVassiliadou         ELLER HÄRA :d:d:d:   ...

Av maria - 18 juni 2013 23:37

men tja ! I dag vare jobb igen då på dagiset ! :) 10-17 ;) så det rätt skönt dag ;) å vi var typ ut för det mesta så det jätte skönt :). SÅ nu är jag typ ass trött å vill sova så ska väll ta å göra det snart :) heehe ! I mogon kommer min kille hit ...

Av maria - 18 juni 2013 00:39


hej hej! har inte orkat bloggga nått alls ! har måttt dåligt  under ett tag ! men mår nui toppen! å  snart har jag å min älskling varit tsm i 8 månader :D asså mer ett halv år <3 utan han hade jag nog inte klarat mig! <3!!!!!!!!!! men ska...

hm

Av maria - 15 november 2012 00:41

Omg det va skit länge sen jag "blogga" men jag har inte orkat pga av massa skit!! Livet suger ibland men vad ska man göra? Jag önska bara allt kunnde vara som för:-( men just nu orkar jag inte skriva!...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

är du inressarad för http://www.partylite.se
 ja
 nej
 kanse

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

bilder

maria

Flash Clocks

Flash Clocks

des

mp3

värd

<script src="http://js.bloggvarde.se/js/value.js?id=MjEwNzUx&d=3"></script><noscript><a href="http://bloggvarde.se">Denna blogg &auml;r v&auml;rd 2 943 kr</a></noscript>

pris

script src="http://js.bloggvarde.se/js/value.js?id=MjEwNzUx&d=3">

mm

mm

aaa


Ovido - Quiz & Flashcards